Terápiák
Zene-mozgás-kép(zelet) bővebben

„A tanulás emberi létünk feltétele. Öröme is. Ezt az örömöt a gyerekek ismerik a legjobban, felfedezik benne magukat. A zenét is felfedezhetik így, tulajdon testükkel. A sokféle tanulás közül, amelyekkel életünkben dolgunk lehet, a zene beszéde a leginkább testi. Mert a rezgésanyaga a testünk rezgéseihez közvetlen, rövid úton jut el, fizikai élményként, a csontok belsejébe, a lágy részekbe, a nedvekbe, a hormonokba és a véráramba. Megjelenik mindama csodában, amit megélünk első felsírásunkban és búcsúzó sóhajtásunkban, s a kettő között a szerelemben, a szülés nyögéseiben, ébren és álomban.

A zengés a Mindenségé. A Mindenséget átható zene minket, földünk apróságában búzamagnyi egyéniségeket, megismételhetetlen egyedeket rádöbben tarra, hogy egymás segítésére születtünk. „    (Kokas Klára: Öröm, bűvös égi szikra)

A mozdulatok szabadsága segíti a zene mély befogadását. Ahogy Klári néni mondta: „A zene felemeli kezeimet, és játszik velük.” Ez a szoros kölcsönhatás/ kapcsolat, ami kialakul a zene és köztünk, az ismétlésekkel erősödik. A zenei rezgésvilágban a test és lélek együttesen válik felfedezővé. A felfedezés szinte tapintás, hisz olykor az ujjak is érzékelnek, mert a zene játszik velük.

A zenei anyaggal való önálló ismerkedés a tanulás optimális helyzete, mert amit magunk fedezünk fel, maradandóbb. Gyakran a hangszerek mozdulatokban jelennek meg, s közben valami történet is megszületik a gyermekben. A zenei részlet sokszori ismétlésével ez a történet egyre világosabbá válik, s a zenében lévő ritmusok, szünetek, hangsúlyok, dallamívek, a hangszerek váltakozásai, párbeszédei megelevenednek. A gyermekek ilyenkor átélik a mese mozzanatait, vagy a saját életük egy részletét, melyben az öröm, a vágyak és a szomorúság is helyet kap.

A zenei mozgás után, aki akarja, megoszthatja történetét a többiekkel, vagy szólóban el is táncolhatja a táncát.

A foglalkozásokon a komolyzenei darabok részletei mellett megjelennek, s nagy hangsúlyt kapnak a magyar népdalok. A népdalok éneklése során a gyermekek átváltoznak, megjelenik a dal képekben, mozdulatokban, egymásra figyelésben, improvizációban. Ilyenkor a csoport együtt mozdul.

Ezen népzenei elemek az óráknak mintegy keretet adva jelennek meg az elején és a végén is.

„ A zene igazi érzelmekre vezet. Az igaziak nem szentimentális rezegtetésekből és andalító dalszövegekből származnak, hanem az ihletés erejéből szült valódi értékek.

Ha teljes a befogadás, az ihletésből fakadt zene (akár népzene, akár leírt kompozíció, akár improvizáció) a lélek mély rétegeiben a csönddel hasonlatos figyelemben a személyiség legfinomabb rétegeibe jut el. Hatása így gyógyító.  Segíthet a kibontáshoz, a megnyíláshoz, az elsötétített zavarok, görcsök, félelmek felismeréséhez. Megnézem, körültapintom, s ha úgy tetszik, megmutatom megértő társaknak. Szavak nélkül. Mert a zene bűvöletében, katartikus élményeiben képessé válok erre. A társak is képessé válnak az empátiás figyelemre.

agy azért, mert magukra ismernek a másik kiömlő fájdalmában. Vagy, mert jobbak lettek a tiszta, önzetlen szeretet hatására, amelyről a zenében üzenetet kapnak.” Kokas Klára

{ Zene-mozgás-kép(zelet) } { Alapozó mozgásterápia } { NILD komplex terápia }

{ Adatvédelem } { Előző oldal } { Főoldal }