Terápiák
Hallási Figyelem Tréning bővebben

A Hallási Figyelem Tréning alkalmazása

A Tréning 10 napon keresztül napi 2 x 30 percig tart, egy nap minimum 3 óra különbséggel.

A HFT/FST egy speciális készülékkel, fejhallgatóval történik. A készülék fő operációs elve a hallási figyelmi mechanizmus számára nyújtott masszázs. Ez egyféle „auditív gimnasztika” – mivel a kimenet a magas és az alacsony frekvenciák között váltakozik, a fül reakciója erre a váltakozásra a működésbeli javulás lesz.

A zenének ez a modulációja egy programozás eredménye, amely szétválasztja a zene magas és mély hangjait. A programozásnak kulcsfontosságú tulajdonsága az, hogy a fél órás tréning alatt végig randomizálja a magas – mély váltásokat. Ezt a jellemzőt tekintik a tréning központi tulajdonságának.
Ez a randomizálás azt éri el a hanggal, hogy az agy nem képes mintát alkotni, vagyis nem tudja előre megjósolni a következő jelet, ezáltal az auditív stimulus állandóan újszerű marad.

A hangerő beállításánál általános szabály, hogy a hangerőt lassan emeljük 0 dB-ről addig a szintig, amelynél a páciens már tiltakozik, majd komfort szintre csökkentjük. Lehetetlenség ezt a szintet pontosan meghatározni, mivel az egyéni reakciók skálája igen széles. Sok páciens nyugtalan az első alkalommal, mert szorong az új helyzetben. A szorongásuk és a diszkomfort-érzetük sokkal inkább az ismeretlen környezetnek, mint a zene hangosságának tudható be.

Vannak olyan páciensek, akik meglepően irtóznak a hangoktól, ezért a terapeutának nagyon halkan kell kezdeni és fokozatosan emelni a hangerőt alkalomról alkalomra. Általában gyorsan nő a tolerancia a hangokkal szemben, így a legtöbb túlérzékeny illető a 6-8 alkalom között már a cél-hangerőre állítható.
A  cél 85 dB hangerő beállítása, a komfort-érzettől függően. A készülék beállításánál fogva nem állítható túl hangosra, emiatt a halláskárosodás kizárható.

A tréning szigorú követelményekkel, bemért eszközökkel történik, melyet kizárólag képzett terapeuták végezhetnek.

A HFT/ FST következtében végbemenő változások időnként már az első alkalom után tapasztalhatók, de lehet hogy csak 4 hónap után. A legtöbben e kettő között tapasztalják az első változásokat. Az első változások közül néhány csak időszakos, például a fáradtság, megnövekedett étvágy, ingerlékenység. Ezért várunk 4 hónapot, hogy a megmaradó változásokat jegyezzük le. A legtöbb kutatás azt igazolja, hogy ez az az idő, amikor a változások a legtisztábban mutatkoznak.
Időnként tapasztalható, hogy a páciens bár eleinte előnyös változásokat tapasztal, a hatás idővel elkopik.

Minden esetben az előnyök elvesztése a következők valamelyikéhez kötődött:

  1. hangos zene hallgatása, vagy fejhallgatóval történő zenehallgatás
  2. fennálló, kezeletlen metabolikus probléma, beleértve az étel-allergiát vagy a toxikus terhelést.

Általában az a vélemény, hogy az auditív feldolgozási problémával küzdő gyermekek javára válik az étrend átvilágítása, illetve a szükséges változtatások bevezetése. Nyomelem-kúra minden esetben javasolt, különösen, ha hiper-éles hallása van, vagy gyakran volt fülgyulladása a gyermeknek.

Az FST tréninggel kapcsolatban szükségesek:

  1. Szülői kérdőív (I.E.L.P. auditív problémák listája)
  2. Lehetőség szerint a Berard-féle hallási figyelem tesztek (Audiometria)
  3. HFT-t követő szülői jelentés/ haladási napló
  4. 3-4 hónap, majd 9 hónap után ezek megismétlése.

Az auditív feldolgozási zavar leírása (Jack Catz)

Az auditív feldolgozás meghatározása: „Mit csinálsz azzal, amit hallasz?”
Miután a fül meghallotta az auditív jelet, de mielőtt fogalmi szintre kerül, lokalizálnia kell, oda kell figyelnie rá (auditív ébrenlét), meg kell különböztetnie (alak-háttér, Gestalt), integrálnia, koordinálnia kell más szenzoros ingerekkel. Ezután tudja elraktározni, majd újra előhívni.

Fontos a lokalizáció, hogy honnan, merről halljuk a hangot!

Az auditív feldolgozási zavar tünetei:

  1. Nehezen figyel oda tisztán auditív ingerekre (pl.: a tv-t könnyen nézi, de ha egy előadást kell hallgatnia, az nehéz számára.
  2. Nehezen differenciál (alak-háttér megkülönböztetés, Gestalt), vagyis nehéz egy kiválasztott ingerre figyelnie (pl.: osztálytermi zajban).
  3. Nehéz az integráció: beszédhangok összerakása és a szemünk által látott információk együttértelmezése
    Integráció: pl.: a pupilla mozgása: sötétben kitágul, világosban szűkül. Fontos, hogy megfelelő impulzust kapjon az agy, mert csak akkor tud jól működni. Ha túl sok a fény, hóvakságot okoz; ha túl kevés, nem látunk semmit.
    Az auditív területen is megtaláljuk ezt a szenzoros működést. A jó szenzoros integráció belénk van építve, automatikus, hogy a szenzoros kaput mekkorára nyitjuk.
    A fájdalmas hallásnál olyan, mintha ez a szenzoros kapu kitárt állapotban beszorult volna.
    Ha erős ingerre sem reagál, az olyan, mintha a szenzoros kapu állandóan csukva lenne.
  4. Nehéz a hallott információ újra előhívása, amely memória problémaként jelentkezik.

Az auditív feldolgozási zavar definíciója:
Akkor van jelen egy személynél, amikor nem képes a hallott jelet teljes mértékben felhasználni.

Tünetei megjelennek a tanulásban, a személyiségben valamint a szociális viselkedésben is.
E tünetek (fentebb felsoroltak)
lehetnek enyhék vagy súlyosak. Együtt járhat halláscsökkenéssel, valamint a nélkül is fennállhat.
A tanulási (kognitív) problémák gyökere lehet a kiskori gyakori középfül-gyulladás!

Kérjük, nézze meg honlapunk kezdő oldalán a Letölthető dokumentumok alatt található nyomtatványainkat:

 2011. Gergely Anikó és Gergely Józsefné Irén

{ Hallási Figyelem Tréning }
{ Zene-mozgás-kép(zelet) } { Alapozó mozgásterápia } { NILD komplex terápia }

{ Adatvédelem } { Előző oldal } { Főoldal }